Cum să vă ajutați copiii să facă față emoțiilor multiple prin care trec în această perioadă
– sfaturile unui psiholog-
Pandemia de coronavirus (COVID-19) determină emoții, precum anxietatea, stresul și incertitudinile, resimțite cu atât mai puternic de copiii de toate vârstele. Deși au mecanisme proprii prin care fac față acestor emoții, în condițiile în care școlile sunt închise, evenimentele au fost anulate și trebuie să stea departe de prieteni, copiii au nevoie să se simtă iubiți și sprijiniți acum mai mult ca oricând.
Am vorbit cu dr. Lisa Damour, specialistă în psihologia adolescenței, autoare de bestseller-uri, editorialist la New York Times și mamă a doi copii, despre ce puteți face pentru a crea în familie un mediu al normalității în timp ce trăim această “noua normalitate (temporară)”.
1. Fiți calmi și luați inițiativa
„Cu calm și controlat, părinții trebuie să discute cu copiii despre boala provocată de coronavirus (COVID-19) și despre rolul important pe care copiii îl au în protecția propriei sănătăți. Spuneți copiilor că este posibil ca, la un moment dat, să manifestați, dumneavoastră sau ei, anumite simptome similare cu cele ale răcelii sau gripei comune, dar că nu trebuie să se sperie nejustificat în fața acestei posibilități”, recomandă dr. Damour. „Părinții trebuie să își încurajeze copiii să spună dacă nu se simt bine sau dacă sunt îngrijorați cu privire la virus, astfel încât părinții să poată interveni.”
„Adulții pot înțelege de ce copiii se simt neliniștiți și îngrijorați de COVID-19. Liniștiți copilul, explicându-i că boala provocată de COVID-19 este, în general, moderată, mai ales la copii și tineri”, spune dr. Damour. De asemenea, este important de știut că multe dintre simptomele infecției cu COVID-19 pot fi tratate. „Mai departe, putem să reamintim copiilor că avem la îndemână o serie de măsuri eficaciente pentru a ne proteja și pentru a-i proteja pe cei din jur, dar și pentru a simți că avem mai mult control asupra situației: să ne spălăm frecvent pe mâini, să nu ne atingem fețele și să păstrăm distanța socială.”
„Putem ajuta copiii să capete o perspectivă mai largă. Așadar, spuneți-le: «Îți cerem să faci unele lucruri: să te speli pe mâini, să stai în casă, nu doar de teama îmbolnăvirii de coronavirus, dar și pentru a avea grijă de oamenii din jurul tău. Ne gândim și la cei din jurul nostru.»”.
2. Stabiliți și respectați o rutină
„Copiii au nevoie de organizare. Punct. Cu toții, foarte repede, trebuie să inventăm moduri cu totul și cu totul noi de a ne organiza timpul și a ne petrece zilele”, spune dr. Damour. „Recomand insistent părinților să aibă grijă să existe un program al zilei, program care să cuprindă timp de joacă, când copilul poate să țină legătura cu prietenii prin telefon, perioade fără echipamente electronice și timp alocat pentru treburi gospodărești. Trebuie să ne gândim la aspectele pe care noi punem preț și să organizăm timpul în funcție de acestea. Copiii se vor simți mult mai bine știind că ziua are o structură, știind când este vremea să lucreze și când este vremea să se joace.”
Dr Damour sugerează să îi implicați și pe copii. „Copiilor de 10 – 11 ani și mai mari, le-aș cere să alcătuiască programul chiar ei. Oferiți-le îndrumări cu privire la activitățile care trebuie incluse în programul zilei și porniți de la propunerile lor”. În cazul copiilor mai mici, „în funcție de cine îi supraveghează (îmi dau seama că nu toți părinții vor fi acasă), organizați ziua astfel încât să desfășoare toate activitățile prioritare (toate temele și toate activitățile gospodărești). În unele familii, copiilor le place să desfășoare activitățile prioritare dimineața devreme. Alte familii pot constata că este mai bine dacă încep ziua ceva mai târziu, după ce mai stau puțin în pat după trezire și iau micul dejun împreună”. Părinții care nu sunt acasă în tipul zilei vor discuta cu persoana care supraveghează copiii care sunt cele mai bune modalități de a organiza ziua.